استاندارد طراحی آشپزخانه

استاندارهای طراحی آشپزخانه و مدل های آن

هنگامی که از طراحی آشپزخانه به صورت استاندارد صحبت می کنیم، اولین چیزی که در ذهن تصور می کنیم، ایرادهای آشپزخانه هایی است که در آن ها وقت گذرانده ایم.

ایراد هایی از قبیل کوچک، کم یا زیاد بودن کابینت ها، ارتفاع بیش از اندازه بلند یا کم، اندازه گیری های نادرست باکس یخچال، نداشتن پاخور و ...

برای اینکه دیگر با این گونه مشکلات روبرو نشویم باید قبل از اجرای هر نوع کابینتی آن را به دست طراح سپرد.

اساسا طراحی آشپزخانه به منظور سازماندهی وسایل است. مهمترین آن ها اجاق گاز، یخچال، سینک ظرفشو یی است که این ها در کنار یکدیگر یک مثلث تعریف می کنند که به آن مثلث عملکرد می گویند.

مثلث عملکرد

بطور ایدآل مثلث عملکرد از بخش های ۳.۶۵ سانتی متری تا ۶.۷ سانتی متری تشکیل شده است. این طرح بندی با استفاده از مثلث عملکرد برای تعریف بهترین حالت ممکن برای فضا است.

در این جا با چند نمونه از آشپزخانه ها آشنا می شویم:

طرح و چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه خطی

 این نوع آشپزخانه ساده ترین نوع آشپزخانه است زیرا تمامی لوازم وسایل در امتداد هم قرار میگیرند این نوع آشپزخانه برای فضا های باریک و طولانی مورد استفاده است. در این نوع فضا بهتر از یخچال و فریز در انتهای فضا قرار گیرد تا هنگام باز شدن درب آنها در عبور مرور اخلال ایجاد نشود.

آشپزخانه موازی 

این نوع آشپزخانه بر روی دو دیوار موازی اجرا می شود و سینک ظرف شویی و اجاق گاز در یک سمت قرار می گیرند و در سمت دیگر یخچال و فریز، در واقع منطقه شستشو و پخت پز در یک سمت و در مقابل منطقه آماده سازی قرار دارد. بین دو سمت دیوار باید حداقل 2191 میلی متر فضا وجود داشته باشد، در غیر این صورت اجرای این آشپزخانه توصیه نمی شود.

آشپزخانه U 

چیدمان این آشپزخانه عمدتا بین سه دیوار صورت می پذیرد به این ترتیب هم برای فضاهای بزرگ و هم فضای کوچک کاربرد دارد، اما با این حال مثلث مثلث عملکرد باید در نظر گرفته شود اغلب چیدمان این آشپزخانه ها صورت L شکل و U شکل میباشد. در این نوع آشپزخانه از پیشخوان به عنوان میز نهار خوری استفاده کرد.

آشپزخانه مدل جزیره 

این نوع آشپزخانه فقط در آشپزخانه های بزرگ قابل اجراست و یک فضای اضافی جهت انجام امور در اختیار شما قرار می دهد و معمولا جزیره در وسط آشپزخانه قرار می گیرد. می توان در طراحی آشپزخانه از تجهیزات آشپزخانه های صنعتی هم استفاده کرد.

آشپزخانه مدل G

در این آشپزخانه مثلث کاربردی کاملا رعایت میشود با این تفاوت که اپن در امتداد کابینت های زمینی قرار می گیرد.

آشپزخانه مدل L

از این نمونه که برای فضای کنج بهترین گزینه است می توان استفاده کرد. معمولا در سویت های کوچک گوشه ای از فضای خانه را در نظر می گیرند.

قسمت های مهم در آشپزخانه

قسمت شستشو

قسمت شستشو برای قرار  دادن  یک سینک ظرف شویی دو قلو ، ماشین ظرف شویی و ماشین لباسشویی کاربرد دارد

هنگام قرار گرفتن سینک ضروری است که سطل آشغال در نزدیکی آن وجود داشته باشد و جهت جلوگیری از بهم ریختگی در بالا فضایی برای قرار گیری ظروف مانند: آبچکان در نظر گرفته 

قسمت نگهداری

قسمت نگهداری شامل محل قرارگیری یخچال و فریزر و در مواقعی انبار مواد خوراکی است .

این فضا باید مناسب با اندازه یخچال و فریزر در نظر گرفته شود و نباید قسمت پخت پز را در سمت قسمت نگهداری قرار بدهیم.

قسمت پخت و پز

قسمت پخت و پز محل قرار گیری اجاق گاز،مایکرو ویو و ماکروفر است. در این محل باید ظروف مورد نیز برای آشپزی در دسترس و نزدیک قرار داشته باشند. سیستم تهویه مناسب مانند انواع هود نیز باید در نظرگرفته شود. برای دسترسی و پخت آسان غذا حداقل نزدیک به ۸۰ سانت فضا به عنوان راه رو نیاز است.

ابعاد کابینت های استاندارد

 بین کابینت هوایی تا روی کابینت زمینی نیز یک فاصله ۶۰ سانتی متری در نظر گرفته می شود.

ارتفاع کابینت های بالایی باید با توجه به قد شخص تعیین شود اما معمولا بین ۵۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد. بهترین اندازه 70 سانتی متر است.

ارتفاع کمدهای عمودی یا باکس ها معمولا بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ سانتی متر می باشد البته این اندازه بسته به قد افراد و ارتفاع کف از سقف نیز دارد.ارتفاع کابینت های پایینی معمولا بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر است  که  پاخور هم به این میزان اضافه می شود و معمولا ارتفاعی به اندازه ۱۰ تا ۱۸ سانتی را شامل می شود.

ارتفاع کانتر برای صرف غذا بین ۸۹ تا ۹۱ سانتی متر در نظر گرفته می شود.